Ervaringen delen

In april 2020 begon ik met het schrijven van mijn boek Geven is leven. Het bevat in vier episodes al mijn zakelijke en persoonlijke ervaringen met de Kracht van geven van de voorliggende twaalf jaar.

Al snel voelde ik dat het boek meer moest betekenen en dat ik ook zelf iets moest geven. Daarbij kwam ik terecht bij een van mijn grote inspiratiebronnen: Bibian Mentel. In de zomer van 2020 sprak ik met Bibian en haar man Edwin Spee af dat van elk boek dat rechtstreeks wordt verkocht €5 naar hun Mentelity Foundation gaat.

Helaas heeft Bibian de boeklancering niet meer kunnen bijwonen. Als ambassadeur van de Mentelity Foundation ben ik blij dat ik iets kan bijdragen om haar gedachtegoed levend te houden.
Met het geld dat je door de aanschaf doneert, kan het fantastische werk dat de Foundation doet, onder meer met het project JUMP, door blijven gaan.

Tijdens de boeklancering op 14 april 2021 kon ik al een eerste cheque overhandigen van €12.565 op basis van de op dat moment 2.513 verkochte exemplaren. Ik heb Edwin beloofd dat ik niet zal rusten tot er 10.000 verkocht zijn en er zo in totaal €50.000 wordt bijgedragen aan het project JUMP.

Koop Geven is leven hier of nodig me uit voor een presentatie. Graag vertel ik je op deze pagina al iets over de vier episodes uit het boek.

Bestel
Geven is leven


ISBN 978-90-831125-6-5
Paperback, 248 pagina’s, full-colour

Prijs 25 euro, waarvan 5 euro voor de Mentelity Foundation
Ben je nieuwsgierig naar het boek?
Blader hieronder alvast door het eerste hoofdstuk. Dat geven we je cadeau!


Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Gas geven

‘We zijn aan de slag gegaan met onze droom: We bouwen aan het gaafste pensioenhuis van Nederland. Onze eerste stap was gas geven. Alles op alles zetten. Elkaar motiveren. Ervoor zorgen dat we loskwamen uit het pakijs. In elkaar geloven en ook de markt weer in ons laten geloven.

Door de actie “Hondenbrokken” met Jos Burgers hebben we een grote stap gezet in klantgerichtheid. We leerden hoe leuk het was om ludieke zaken te bedenken om elkaar en onze adviseurs en klanten te voorzien van aandacht, begrip en complimenten.
Toen ontdekten we de kracht van het zeilen. Door anders te denken, konden we ons sponsorschap vormgeven op een manier waar ook alle “Rosézeilers” vrolijk van werden. Door aandacht te geven aan familie en vrienden van de olympische zeilers op de Holland Boot, creëerden we een hechte band. Het olympisch jaar 2012 was het ultieme samengaan, toen het Watersportverbond en Delta Lloyd allebei voor goud gingen – en het allebei ook daadwerkelijk binnenhaalden.’

Betekenis geven

‘Deze episode begon met een grote knal. Door de ziekte van mijn vrouw Selma verbleekte alles. Hoe mooi alle successen ervoor ook waren, het zette ons met beide benen op de grond. Stap voor stap leerden we, los van elkaar maar ook samen, betekenis te geven aan de situatie. Als ik daarbij een woord moet kiezen, is dat bewustzijn. Elke dag je nog bewuster worden van hoe mooi de tijd is die je samen hebt en hoe je die kunt invullen.

Door het leven nog meer te vieren maakten we verbinding met elkaar, met familie en vrienden. De belevenissen die we terugkregen voor donaties aan onder meer Serious Request, bleken van onschatbare waarde te zijn. Mijn dankbaarheid ben ik gaan omzetten in het steunen van goede doelen, zoals de Daniel den Hoedkliniek. Doordat ik was gaan geven, kreeg het leven voor mij meer betekenis.
Zakelijk begonnen we deze episode op een andere wijze. We waren na jaren van keihard werken als pensioenbedrijf aan de top gekomen. Door meer om ons heen te gaan kijken, zijn we nieuwe belevenissen gaan toevoegen voor onze adviseurs en klanten. Ook hier ontdekten we: hoe meer we geven, hoe meer we ook weer terugkrijgen in waardering en uiteindelijk ook in resultaat. We werden meer en meer van betekenis voor onze relaties, met als gevolg dat de groep “fans” begon te groeien. En daarmee werd het werk voor onze hele organisatie weer leuker.’

Hart en ziel geven

‘Ook deze keer was de periode vlak na de Spelen er een die veel van mij vroeg. Het overlijden van vriend Rob, de overname van Delta Lloyd en het bericht dat mijn moeder ongeneeslijk ziek was. Het bracht mij met een harde klap terug naar de realiteit. Er was tijd nodig om gebeurtenissen en gevoel ruimte te geven.

Zakelijk namen we ook de tijd. Om de bloedgroepen blauw (Delta Lloyd) en oranje (Nationale-Nederlanden) aan elkaar te laten wennen en om van elkaar te leren. En doordat we zo onze krachten bundelden, groeide het geloof dat de kracht van Delta Lloyd zou blijven bestaan. We namen ook de tijd om samen naar de markt te luisteren. Welke stappen waren er nodig om niet alleen de grootste, maar vooral ook de beste te worden? Nog een keer, maar nu samen, naar de top.
Stap voor stap groeide Geven is leven. Het werd een motto dat steeds meer richting gaf aan mijn leven. Met de Hart Loop Challenge kwam alles samen. Business, olympische sport en het goede doel. De crowdfunding-activiteiten vormden een nieuwe dimensie binnen het geven. Door te geven kwam ik steeds weer in aanraking met nieuwe bronnen van inspiratie, mensen als Pauline Calmez, Joseph Oubelkas en Sander de Kramer. Eén voor één wisten ze, ieder op hun eigen manier, ons te raken met hun verhalen.’

Geven is leven

‘In 2008, tijdens het Programma Bedrijfsgeïntegreerd Senior Leiderschap, was ik voor het eerst bewust bezig met het vinden van mijn stem. Ik verwoordde het toen als volgt: Er zijn, ertoe doen en waar mogelijk het verschil maken. Als ik terugkijk op mijn optimistische reis naar goud en geluk van de afgelopen twaalf jaar, kan ik deze zin naar drie woorden terugbrengen: Geven is leven. Hoe meer je geeft in het leven, hoe mooier het wordt. Zowel persoonlijk als zakelijk. Zowel in voor- als in tegenspoed.’

Bekijk hier de boekpresentatie